9
září2012
Kytarové efekty – jak je mít zapojené za sebou?
Proč není vhodné mít například delay v řetězci efektů hned na prvním místě a proč tam mít právě distortion? Pokusím se Vám stručně vysvětlit, jak to asi funguje a usnadnit Vám cestu k pěknému zvuku.
Pro zvětšení klikni na obrázek
Nemusíte se obávat, je to celkem snadné. Primárním cílem je, aby zvuk jednotlivých efektů nebyl zbytečně degradován vlastnostmi těch ostatních. Každý efekt totiž zpracovává signál svým specifickým způsobem a je potřeba respektovat nějaká základní pravidla toho, jak se navzájem efekty ovlivňují.
Efekty si rozdělíme do několika základních skupin a ty seřadíme za sebou tak, jak by ideálně měli být efekty za sebou zapojené.
Ještě bych rád poznamenal, že toto NENÍ jediné správné řešení! Je to pouze jedna z cest a dejme tomu ta častější. A zároveň ta, kterou používám nyní i já. Hlavně se nebojte experimentovat a hledat „TEN” svůj zvuk.
- FUZZ — pro většinu těchto prznítek platí, že by měli být hned na začátku řetězce. Nemají rádi, když do nich jde jiný signál než ten z kytary (tedy buffer, který se skrývá v některých pedálech a je i po jejich vypnutí stále aktivní — např. ladička Boss TU-2 atp.). Pokud používáte wah pedál, jehož součástí je i fuzz, tak tento pedál dejte taká hned na začátek. Toto pravidlo se týká především choulostivější „germaniových“ fuzzů. Ty křemíkové (silicon) buffer signál snesou.
- LADIČKA – její místo hned na začátku řetězce (pokud nepoužíváte fuzz) je nejvhodnější proto, že do ní jde čistý signál z kytary. Pokud by byla například někde na konci a omylem by jste zapomněli, že máte zapnutý např. chorus, už by měla s laděním potíže, jelikož by signál byl již zpracován právě tím chorusem. Ale někdo jí cíleně používá na konci řetězce jako takový celkový „kill switch/mute“, tedy že s ní zcela přeruší signál do zesilovače a udělá potřebné ticho třeba na konci písničky, kdy má zapnutých hodně efektů. Takže i tak ji lze použít, jen je potřeba při ladění opět všechny efekty před ní vypnout.
- WAH PEDÁLY — z pravidla se vždy dává, jako první efekt Wah-wah pedál. Nebudu rozebírat proč, ale prostě to tak dělá většina kytaristů. Nemusí to být ale pravidlo. Například slavný Bob Bradshow, stavitel kytarových systémů a pedálů má za to, že wah pedál patří až do skupiny modulačních efektů (flangery, chorusy, phasery atp.). Zkuste co vám bude víc sedět. Ještě dlužno dodat, že někdy může wah pedál nevhodně ovlivnit zvuk starších fuzz pedálů (problém s bufferem). Řešení nabízí např. Foxrox Wah Retrofit. A nebo používat wah již s namontovaným Retrofitem uvnitř (např. od vynikajícího RMC). A nebo jednoduše dejte wah pedál až za fuzz.
- KOMPRESORY – zjednodušeně řečeno, pokud tento efekt používáte s čistým zvukem, je jeho místo zde, tedy „před“ zkreslením (pokud nějaké vůbec používáte). Pokud kompresor používáte společně se zkreslením, dejte ho až za něj. Pěkně je to popsané v tomto videu. Ale opět, je potřeba zkusit jak se to líbí vám.
- ZKRESLENÍ — sem patří veškeré distortion, overdrive a booster pedály.
- EQ – tedy ekvalizéry. Jimi můžete buďto doladit signál ze zkreslovátek a nebo doladit či nakopnout zvuk samotné kytary přímo ekvalizérem (v kombinaci s vybuzeným aparátem můžete docílit krásného a přirozeného zkreslení). Též je možné dát EQ až na úplný konec (příp. i do efektové smyčky) a doladit ním celkově výsledný zvuk.
FX LOOP — následující efekty dejte do efektové smyčky (pokud jí na aparátu máte). Ta zařídí, že další signál bude efekty procházet až po tom, co projde předzesilovačem/preampem aparátu. Což je pro výsledný zvuk vhodnější.
- PŘELAĎOVAČE – sem patří oktávery, pitchiftery, harmonizery, whammy pedál atp. Někdo má whammy nebo oktáver hned na začátku řetězce. U některých typů těchto efektů se projevuje vyšší latence/zpoždění a je lepší je mít hned za kytarou nebo co nejblíže k ní (více se projeví u digitálních procesorů než u analogových). Některé pedály oproti tomu snesou i slabší signál a mohou být více vzadu. Chce to vyzkoušet s konkrétním efektem a hned uslyšíte jak se to chová.
- MODULACE – chorus, phaser, flanger atp. Ale výjimka potvrzuje pravidlo a například umístění phaseru ještě „před‟ zkreslení, vám vytvoří velmi pěkný efekt, který používal např. Eddie Van Halen.
- ÚROVEŇ SIGNÁLU — tedy vše co pracuje a ovlivňuje úroveň a hlasitost signálu. Sem patří limitery, noise gate, volume pedály, tremolo pedály, boostery atp. V případě boosteru se to má tak, že pokud ho máte takto na konci řetězce, tak funguje hl. jako zesilovač hlasitosti (vhodné na sóla atp.), ale pokud si jej dáte v řetězci na začátek, ještě před zkreslení (nebo pokud kreslíte samotným předzesilovačem tak před aparát, tedy ne do smyčky), tak se bude chovat trochu jinak. Pokud ho pustíte do čistého zvuku, tak je to stejné jako v předešlém případě, tedy zesílí hlasitost bez významné změny charakteru zvuku. Ale pokud už základní zvuk máte trochu nakreslený, tak booster signál ještě víc nakrmí. Projeví se to delším sustainem a vetší mírou zkreslení a někdy (záleží na konkrétním pedálu) i změnou barvy zvuku. Hlasitost už to v tomto případě příliš nezesílí.
- ZPOŽĎOVAČE – tedy delay, echo, loopery a reverb. Tento typ efektů je ve většině případů vhodný umístit právě na konci řetězce. Povětšinou už nechceme aby tyto různé druhy zpoždění podléhaly ještě dalšímu procesu. Naopak chceme aby zněli čistě. Nicméně i toto není pevné pravidlo a mít delay před zkreslením má také své kouzlo.
Videa
Zde jsem pro Vás našel pár videí, kde o problematice mluví ještě někdo další:
Odkazy na podobnu tématiku:
- Effects Chain Order (Audio Tuts Plus)
- Effects Pedal Order (Justin Guitar.com)
- Guitar Effects Pedal Order – Part of the Absolute One Stop Guide (SixStringSensei.com)
Díky za pozornost a doufám, že jsem Vám trochu usnadnil cestu k tomu „Vašemu‟ ideálnímu kytarovému zvuku.
Sledujte tento můj blog i nadále, jelikož příště budu psát určitě o něčem nesmírně zajímavém, o co by jste neměli přijít :)