14
srpen2020
Legendární fuzz Big Muff a jeho klony
Legendární kytarový efekt Big Muff byl jak zjevení, když s ním v roce 1969 americká firma Electro-Harmonix přišla na trh. Tak jsem se mu v novém videu podíval na zoubek.
Tento, svým charakterem, dosti jedinečný fuzz/distortion uhranul nejednomu kytaristovy. Z těch nejvýraznějších jsme ho mohli slyšet u lidí jako Jimi Hendrix, David Gilmour z Pink Floyd nebo Robert Fripp z King Krimson. Z té mladší generace to byli třeba Kurt Kobain z Nirvány, Billy Corgan ze Smashing Pumpkins, J Mascis z Dinosaur Jr, Jack White z White Stripes a mnoho dalších. Big Muff si později našel své silné místo v žánrech jako grunge nebo stone-rock.
Řekl bych, že nejvýraznějším charakterem tohoto efektu je jednak jeho dlouhý sustain, neboli délka znějícího tónu a potom velká míra zkreslení, která by se dala přirovnat k monstrózní stěně zvuku. Tento typ zkreslení se výrazně liší od klasického zkreslení které generuje vyšťavený aparát nebo klasické pedály typu overdrive či distortion. Nevím co je na tom pravdy, ale říká se, že Big Muff vznikl aby simuloval dlouhé tóny, které se dají hrát například na housle.
Každopádně mne tento efekt zaujal natolik, že jsem se rozhodl si půjčit několik pedálů tohoto typu a řádně je otestovat.
VIDEO
A jaké pedály jsem ve videu testoval?
- Big Muff (Black Russian) — Electro-Harmonix
- Lazy Trip – LeeHooker
- Russian-Pickle – Way Huge
- Skateistan – Tone For Change
- Red Muck mk.2 – Jam Pedals
- Green Russian Big Muff — Electro-Harmonix
- Op-Amp Big Muff — Electro-Harmonix