14
duben2020
Jam pedals: butiková kytarová lahůdka z Řecka
V Řecku se krom památek a skvělého jídla dělají také skvělé kytarové efekty. Aténská značka Jam Pedals si za poslední roky získala velmi slušné jméno. Světoví hráči zvučných jmen, jako jsou Nile Rodgers, John Scofield, Steve Lukather, Dweezil Zappa, Al di Meola a mnoho dalších, kteří tyto pedály používají, mluví sami za sebe. Podíl na tomto úspěchu má zajisté fakt, že Jam pedals jsou zaměřeni výhradně na výrobu ručně stavěných analogových efektů té nejvyšší kvality.
Někdo si z Řecka přiveze olivy a někdo parádní kytarový efekt. Tak tomu bylo i v mém případě, kdy jsem při mé loňské návštěvě Atén navštívil tuto malou, ale v kytarovém světě už etablovanou značku. Jednoho slunného odpoledne jsem zašel do jejich malé prodejny spojené s dílnou a studiem. Jannis, majitel Jam pedals mi ochotně ukázal, jak všechny ty jejich pedály vznikají a provedl mne celou výrobou. V jedné části se kompletovaly vnitřnosti, v druhé vznikaly custom shop ručně malované krabice a v třetí se už hotové pedály balily do krásných barevných krabic.
Nakonec mne Jannis vzal do jeho studia, které bylo přímo pod dílnou ve sklepě, abych si mohl efekty vyzkoušet a vybrat si, který se mi bude nejvíc líbit. Jelikož Jannis je sám muzikant, studio bylo plné nádherných starých zesilovačů, kytar a efektů, kam se jen člověk podíval. Opravdová kreativní dílna. Zapojil mi starého Bassmana a já si vyzkoušel asi pět pedálů, z kterých jsem si nakonec vybral pěkný křemíkový fuzz se žlutou kachničkou.
Nicméně to hlavní bylo, že jsme se s Jannisem dohodli, že mi do Prahy pošle výběr jejich efektů, abych pro vás mohl natočit toto video a všechny ty jejich delikatesy vám pořádně ukázat. A tak se i stalo. Osobně jsem z pedálů hodně nadšený, jelikož zvuk i kvalita zpracování jsou opravdu hodně nad standardem a navíc… a to je nanejvýš důležité, vypadají prostě nádherně!
VIDEO — test jednotlivých pedálů
Testované efekty
RATTLER
overdrive / distortion
Pedál, vycházející z klasického obvodu RAT od ProCo. Jelikož originální RAT dlouhá léta používám, měl jsem přímé srovnání. Rattler je velmi dynamický, reaguje pěkně na hru a tam, kde se originál už začínal různě hltit a bortit, je stále zvuk použitelný. Určitě v tom hraje roli i použití legendárního NOS LM308N čipu, který byl použit i v těch nejpopulárnější verzí originálního RATa a který z velké části zajišťuje řekněme zdravý charakter celkového zvuku. Obstojí jednak jako hlavní zkreslení do čistého aparátu, tak i jako přikrmovač již zkresleného zvuku. Pokud máte rádi pěkně průrazné, trochu kousavé zkreslení, které vám nebere dynamiku při hře, Rattler Vás bude bavit.
TUBEDREAMER
overdrive / distortion
Opět variace na známé téma, tentokrát Tubescreamer 808. Ale jak tomu už u Jam pedals bývá, i tento pedál posouvají o kus dál. Tedy nejedná se vyloženě o klon, ale spíš o variaci známého obvodu. Tubedreamer si zachovává základní charakter své předlohy, tady pěkně signál nakopává ve středech, lehce ořezává na basech a jeho použití je široké. Od úplného low-gain až po opravdu silné zkreslení. To zajišťuje malý přepínač, kterým do obvodu přidáváte další gain stage, tedy možnost většího zkreslení. V pedálu najdeme velmi kvalitní čip JRC4558D, díky kterému Tubedreamer hraje prostě dobře.
DELAY LLAMA
analogový delay
O tomto pedálu bych řekl, že to je delay s charakterem. Příjemný, teplý zvuk analogu je velmi patrný a zajišťují ho BBD čipy, věrné reprodukce Panasonic MN3205. Co mne hodně baví je, že při nastavení delšího času se charakter zvuku opakovaného signálu výrazně mění. Nejdřív je zastřený a plný a postupně mizí basy a zvýrazňují se vyšší frekvence. Pedál můžete dostat samozřejmě do krásné oscilace, kdy se signál sám do sebe zcela zacyklí a vznikne obří zvuková stěna. Použití je opět široké. Od vkusného slap echa, přes jemný delay až po výrazné ambientní plochy. Oproti digitálním delayům Vám analog tzv. nekecá do hraní. Svým zastřeným charakterem nestojí v cestě vašemu ne-efektovanému kytarovému zvuku.
WATERFALL
analogový chorus / vibrato
Tento pedál je vyloženě analogová lahůdka. Opravdu krásný prostorový charakter churusu i vibráta mne nadchnul. Přepínač na horní desce umožňuje přepínat mezi dvěma módy, kdy první je relativně jemný a druhý výrazně hlubší, kdy je chorusový efekt mnohem výraznější. V pedálu je použitý BBD čip MN3207. Dlužno zmínit, že oproti různým jiným, nejen vintage chorusům, Waterfall vůbec nešumí!
RIPPLE
analogový 2-stage phaser
Tento pedál mne zaujal už při testování v Aténách. Není phaser jako phaser a tento má opravdu svůj charakter. Dobře funguje jak s čistým zvukem tak i s velkým zkreslením. Jediný potenciometr zajišťuje rychlost modulace. Víc už není co napsat, je potřeba si to poslechnout.
RED MUCK mk.2
křemíkový fuzz
Jakožto velký milovník fuzzů jsem se na tento pedál těšil. Red Muck je inspirován obvodem Big Muff, konkrétně ’71 „triangle” a pozdějším „Red Army / Civil War”. Jedná se o křemíkový fuzz. Očekávat tedy můžete masivní stěnu mocného zkresleného a patřičně chlupatého a kousavého zvuku. Red Muck si zachovává celkem slušnou dynamiku při hře a zvuk se relativně dobře čistí při stahování volume potenciometru na kytaře. Dvoupolohový přepínač přepíná mezi módy symetrického (jak to měl Red Muck mk.1) a asymetrického zapojení (clipping). Celkem zásadním doplňkem je druhý spínač, kterým do obvodu přidáváte další high-gain-stage, tady výrazně nakopnete celkovou míru zkreslení.
Došlo i na společné foto – Maťo & Jannis (tvůrce pedálů Jam pedals)
p.s. Díky za Vaše komentáře a sdílení.